5 клас ЗАРЛІТ - 2025

Посилання на онлайн-зустріч:



Завдання  на 24 листопада

Доброго ранку, діти!


Тема:  Ганс-Крістіан Андерсен "Снігова Королева". Початок подорожі в чарівний світ твору.

💥  Підручник  САМЕ ТУТ! (тисніть)


💢  Дітки, наша подорож чарівною країною казок триває: на цьому уроці ми завітаємо в гості до людини, яка має титул Короля Казок. Таке звання (неофіційне, звичайно, але не менш почесне!) було у Ганса-Крістіана Андерсена. Сьогод­ні в нас є чудова нагода познайомитися більше з його життєвим і творчим шляхом, з його яскравою особистістю та пригадати найвідоміші казки Андерсена.

💢  Великий казкар Ганс-Крістіан Андерсен народився 2 квітня 1805 року у старовинному місті Оденсе, розташованого на острові Фюн, що на півдні Данії.


💢  Родина Андерсенів мешкала в бідному районі міста. Мати була пралею, а батько  чоботарем. Складним було життя Ганса-Крістіана. Йому  довелося зазнати злиднів, самотності й великого нерозуміння з боку сучасників: багато хто вважав його незграбним і негарним. І хто б міг тільки подумати, що з цього хлопчика виросте відомий у світі казкар! Його творами будуть зачитуватись не тільки діти, а й дорослі!   

💢  І хоча сім'я потерпала від злиднів, однак у хлопчика завжди були іграшки, які майстрував власноруч батько. У Ганса-Крістіана були свої маленькі радощі: він обожнював грати в ляльковий театр. Навіть, подорослішавши, зумів отримати роботу в Королівському театрі. А ще він мав незвичайне захоплення  любив робити  витинанки з паперу.


💢  Як уже зазначалось👆, Андерсен був самотньою та дивакуватою людиною, тому мав свої страхи та фобії (повірте, їх було немало!).



💢  Ганса-Крістіана Андерсена по праву можна назвати "казкарем із трояндою в серці". Він захоплювався цими квітами, вважав їх довершеним ідеалом краси. Троянда є емблемою його творчості, адже він намагався пробуджувати прекрасне в людських серцях. 


💢  Цікаво та пізнавально! 


💢  Ганс-Крістіан Андерсен  унікальний письменник, який своїми казками вчить людей бачити дививижне довкола й завжди вірити в перемогу добра над злом!

   Ганс-Крістіан Андерсен "Снігова Королева"

Андерсена ще з дитинства приваблював образ казкової крижаної жінки, повелительки снігів, хуртовин та завірюх, яка, як йому здавалося в дитинстві, забрала від нього татка. Так з'явилася казка "Снігова Королева".


👉  Казка складається із 7 (семи) окремих оповідань.

👉  Ключовим, таким, що вводить читача в контекст подій, є перше оповідання казки. 

👉  У ньому мова йде про те, що в одного чорта було криве дзеркало. У ньому все хороше і позитивне відображалося гидким і негативним. Це була дивовижна властивість – усе спотворювати. 


Одного разу учні, бавлячись, розбили те жахливе криве дзеркало на маленькі друзки і воно розбилося на мільйони й мільйони скалок, а ті скалки розійшлися по всій землі… 

Коли така скалка потрапляла людині в око, тоді людина бачила все у викривленому світі. А якщо потрапляла в серце – людина ставала злою й жорстокою. І чорт дуже тішився з тієї біди...


Д/З:  

А як же далі розвиваються події в казці? Саме це і буде вашим домашнім завданням на наступних уроках!

1.   Життєвий і творчий шлях Ганса-Крістіана Андерсена (стор. 47-51)

2.   Читати оповідання перше (стор. 52-53);

Увага!!!

3.   ТЕСТ (життєвий шлях Андерсена) САМЕ ТУТ! (тисніть) 

Гарного дня!💗     #Мирунамусім!







Завдання  на 17 листопада

Доброго ранку, діти!


Тема:  Літературна казка та її ознаки. Подібності й відмінності від народної казки.

💥  Підручник  САМЕ ТУТ! (тисніть)


👉  Чому нас так приваблюють казки? 

👉  І чому не лише діти, а й дорослі зберігають у своїх серцях віру в казку? 

Відповідь очевидна!

Казковий світ - чудовий світ!

І кожному із нас про це відомо!



💚  Творче завдання


💚  Казки, які ми вивчали на попередніх уроках були народними, тобто їх складав народ і передавав усно з вуст в уста. Народні казки дали поштовх розвитку літературної творчості. І сьогодні ми розпочинаємо знайомство з не менш цікавим розділом казок. 
Це літературні казки!


💚  У 1679 році французький письменник Шарль Перро видав збірку літературних казок (написаних віршами і прозою) "Казки матінки моєї Гуски, або Історії й казки минулих часів із повчаннями" для дітей і дорослих. Ось деякі з них:




Казки Шарля Перро доводили, як важливо бути розсудливим, добрим, чесним, хоробрим, терплячим, відвертим: ці якості мають бути притаманними кожній людині!
І ще - майже у всіх казках Перро надзвичайно природно користувався традиціями та прийомами усної народної творчості, що робило його твори такими щирими й достовірними. 

💚  Прийшов час визначитися, а що ж таке літературна казка? І які ознаки характеризують літературну казку?



💚  Які ж відмінності літературної казки від народної ми можемо визначити? І що в них спільного?



💚  Як бачимо, народні та літературні казки відносяться до одного жанру, але мають суттєві відмінності. 

Поняття літературної казки виникло набагато пізніше ніж народної. У другій половині XVIII століття з розвитком просвітницьких ідей в європейській літературі з’явилися авторські обробки фольклорних казок, а в XIX - традиційні казкові сюжети стали використовувати Шарль  Перро, брати Грімм, Ганс-Крістіан Андерсен, Амадей Гофман – письменники, яких весь світ визнав класиками цього жанру.

💚  Як же до нас дійшли казки різних країн і народів?

Створення літературного твору відбувається тією мовою, якою володіє автор чи авторка. Отже, мова, якою написано твір, - це мова оригіналу.


💚  Знайомитися з казками народів світу нам допомагають перекладачі й перекладачки - люди, які перекладають твори з інших мов.


💚  Перекладаючи текст, неможливо абсолютно точно відтворити всі ознаки оригіналу через відмінності в мовах, культурі, способі життя, традиціях народів. Щоб перекласти художній твір, недостатньо володіти мовою оригіналу та мовою перекладу. Треба знати життя обох народів, спосіб їхнього мислення, історію, традиції та звичаї. Художній переклад є явищем одразу двох літератур — літератури народу, мовою якого створювали оригінал, і народу, мовою якого його переклали.  Такий твір має зберігати колорит іноземності, але водночас бути зрозумілим іншомовному читачеві.

Д/З:

- теоретична частина за нашим підручником (стор. 41-45) + (за бажанням!) ваша власна коротенька казочка! Творіть!!!


Гарного дня!💗     #Мирунамусім!






Завдання  на 10 листопада

Доброго ранку, діти!


Тема:  Діагностувальна робота №1 за розділом «Скарбниця народних казок» (тестові завдання)

💥  Підручник  САМЕ ТУТ! (тисніть)


Існує книг багато на землі,

Вони цікаві, мудрі та повчальні,

Та кожен з нас, дорослий чи малий,

Казки читає – дуже вони гарні!


ণ   Дітки, це дійсно так! Адже казка – це дитинство людства і його мудрість! Читайте і слухайте казки, легенди, народні пісні. Вивчайте казки і переказуйте їх. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують нас і вчать, як треба жити по правді.

ণ   Ми закінчили чудовий розділ "Скарбниця народних казок"

Індійська народна казка "Фарбований шакал"


Японська народна казка "Момотаро, або Хлопчик-Персик"


Німецька народна казка "Пані Метелиця"

ণ   Давайте трішки повторимо теоретичний матеріал, щоб гарно впоратися з практичними завданнями.





💥  Увага!!!  Прийшов час перевірки!  

  Працюємо вдумливо!!!

👉  ТЕСТ №1 для самоперевірки ВИКОНУЄМО В ЛІЦЕЇ


Д/З:

👉  ТЕСТ №2 для самоперевірки САМЕ ТУТ! (тисніть)  виконуємо вдома!!!

Гарного дня!💗     #Мирунамусім!






Завдання  на 27 жовтня 

Доброго ранку, діти!


Тема:  Розвиток мовлення №1 (письмово) Переказ/аудіювання уривку з німецької казки «Пані Метелиця».

💥  Підручник  САМЕ ТУТ! (тисніть)


👉  Пригадаймо!

   Оскільки ми сьогодні продовжимо роботу з народною казкою, не зайвим буде відновити в пам'яті, а що ж таке казка як жанр фольклору?


〓   За змістом і художніми особливостями казки поділяються на три види.


〓   Казкам притаманна особлива художня мова, але у всіх казок однакова будова.


〓   І ще трішки теорії.


〓   Казки складалися в народі не лише для розваги слухачів, а й для їхнього виховання. У казках  оповідачі викладали досвід народу, свої спостереження та уявлення про світ і місце людини в ньому, учили добром перемагати зло.

👉  Німецька народна казка "Пані Метелиця"

〓   На двох уроках поспіль ми з вами доторкнулись до цікавого і незвичайно казкового минулого  німецького народу. Ми опрацювали зміст казки "Пані Метелиця". 

〓   Проаналізували вчинки героїв, охарактеризували їх, поговорили про моральні цінності, що порушені у творі. Ви намалювали чудові ілюстрації до казки. І за це я вам дуже вдячна!


👍  Це цікаво та пізнавально!


👌  Настав час для перевірки!



УВАГА!!!

👉  ТЕСТ для аудіювання  САМЕ ТУТ! (тисніть) 

Знаю, що впоралися!!! Молодці!!!

Д/З:

Гарного дня!💗     #Мирунамусім!







Завдання  на 20 жовтня 

Доброго ранку, діти!


Тема:  Німецька казка "Пані Метелиця". Зіставлення образів героїнь казки. Утвердження у творі доброти, працьовитості, справедливості.

💥  Підручник  САМЕ ТУТ! (тисніть)


💢   Дітки, вдома ви прочитали казку «Пані Метелиця». Я думаю, ви переконалися в тому, що треба НЕ лінуватися, а працювати. Адже,  праця приносить задоволення, гарний настрій і частенько ще й винагороду!


💢  А коли лінь і заздрощі стоять на першому місці, тоді винагорода буде саме такою!


💢   Початок казки... З перших рядків ми усвідомлюємо тяжку долю падчірки. Вона багато працювала. У «своєму» домі дівчинка почувалася незатишно, її не поважали, завжди ображали.


💢  Фінал казки все змінює! Падчірка за свою щирість і доброту отримує золото і діаманти, а ледащицю нагороджують смолою, яку вона ніколи не відмиє, скільки житиме на світі.



💢   "Який догляд – такий і прибуток" - говорить німецьке народне прислів’я. 


❓  Як ви вважаєте, діти, чому я обрала саме це прислів'я? 


❓  І чи можна його віднести до казки "Пані Метелиця"?


👉  Я думаю, ви зі мною погодитесь! Прислів'я  суголосне діям головних героїнь, оскільки:


👍  пасербиця добре доглядала за покоями Пані Метелиці, за що і отримала гарну винагороду;


👎  рідна донька не старалася, тому й отримала за свої «труди»😡 відповідний дарунок від бабусі.



💢   Антитеза


Ми вже знаємо, як поговорили падчірка й удовина донька з хлібом і яблунькою. Та й до володінь Пані Метелиці вони потрапили за різних умов. Падчірка впала туди, оскільки хотіла дістати починок, а удовина донька впала туди навмисне, через заздрощі й наживу. 
Як бачимо, ці дві дівчини повністю відрізняються між собою характерами. Падчірка й удовина донька протиставляються одна одній, порівнюються, відбувається ніби дзеркальне відображення. 
Такий художній прийом називається антитезою.

Антитеза - протиставлення предметів, якостей, характерів, явищ, героїв тощо.

У казці протиставляється: 

 

👉  добро/зло; 

👉  допомога/зневага; 

👉  безкорисливість/заздрість; 

👉  працьовитість/лінь.



💢  Зіставлення образів героїнь казки "Пані Метелиця"


Автор (народ) по-різному передав образи доньок. І зробив він це для того, щоб ми зрозуміли, що за добро вертається добро в двократному, а то й у десятикратному розмірі, а за зло – йде лише зло!


☝  Падчірка є втіленням добра і працьовитості, а материна донька - втіленням зла і ліні.


💢  Сюжет. Мандрівний сюжет.


Трішки теорії!


Сюжет - це послідовність подій у літературному творі.



-  А чи знайомі вам казки «Попелюшка» і «Дідова дочка та бабина дочка»?

 

-  Подумайте, чим ці казки схожі, а чим відмінні?


✅  Схожі історіями рідної та нерідної дочок, характерами, початком, кінцівкою та повчанням.

 

✅  Різні за наявністю інших персонажів, прислів’ями та приказками, національним колоритом.


👉  Отже, можна сказати, що для цих казок характерним є мандрівний сюжет. Що ж це за такий цікавий сюжет, який "полюбляє мандрувати"?😉


Мандрівний сюжет – це сюжет, що має спільні історії, сюжети, які трапляються у фольклорі різних народів.


💢  Підсумуймо!  

Фінал казки є цілком закономірним. Добро завжди там, де панують працелюбність та людяність. У цьому призначення казок: захищати завжди слабких від жорстокості та несправедливості.

Казка "Пані Метелиця" утверджує думку про те, що якщо людина робить добрі справи, не чекаючи за це на винагороду, то рано чи пізно її труд буде оцінено по заслузі, а ледарство ще нікого не доводило до добра.

Д/З:

1.   Гра "Чарівні пазли" САМЕ ТУТ! (тисніть)
 
2.   Сьогодні ви маєте можливість відчути себе в ролі художника. Намалюйте ілюстрацію до казки "Пані Метелиця". А наступного уроку поясните, чому саме цей епізод ви обрали та коротенько перекажете його зміст. 

3. Доздаємо "хвостики"😘!

Гарного дня!💗     #Мирунамусім!






Завдання  на 13 жовтня 

Доброго ранку, діти!


Тема:  Брати Якоб і Вільгельм Грімм. Значення діяльності братів Я. і В. Грімм для розвитку європейської культури. Німецька казка «Пані Метелиця». Знайомство зі змістом казки.


💥  Підручник  САМЕ ТУТ! (тисніть)


💚  В історії кожної країни є діячі, яких називають геніями нації. Такими в культурі Німеччини є Якоб і Вільгельм Грімм, одні з найвідоміших казкарів Європи.

  

💚  Насправді брати Грімм не писали казки, а збирали їх і записували. Отже, герої нашого уроку – незвичні люди, збирачі казок. Вони багато мандрували шляхами Німеччини, щоб повернутися додому з новими записаними розповідями.


💚  1812 року брати Грімм видали збірку "Казки для дітей та родини". На своїх виданнях вони писали "Зібрано братами Грімм"


Тож, як бачимо, дорогоцінним багажем на шляху братів Грімм були казки. Що примусило їх, геніальних учених-філологів, займатися такими «дитячими» творами, як казки? Ба більше, збирати ці казки!

💚  Розтлумачу!

Унаслідок наполеонівських війн на захоплених французьким військом територіях були заборонені рідна мова і культура. Тому, на певному етапі німецька мова та культурні здобутки опинилися під загрозою знищення. Брати Грімм, як справжні патріоти своєї батьківщини, вирішили захистити найцінніший скарб нації - усну народну творчість


💚  Чарівний світ казок… 

Скільки теплоти казки викликають у нашій душі, змушують нас замислитися над своєю поведінкою, ставленням до інших, допомагають у прийнятті правильного рішення. Ви перегорнули чимало казкових сторінок, які відкрили світ фантазії та  мудрості нашого народу та народів інших країн. Сьогодні ми будемо говорити про казку з німецького фольклору, яку записали брати Грімм -  «Пані Метелиця».


💚  Назва "Пані Метелиця" німецькою мовою звучить як "Фрау Холле". У німецькому фольклорі Фрау Холле відповідала за зимові снігопади, джерела з водою, а також була покровителькою доброчесних жінок і дівчат. 
У давнину її уявляли страшною бабою з великими зубами. Інколи люди боялися її і навіть лякали нею дітей, адже взимку можна й замерзнути, якщо  "фрау Холле розсердиться". Утім, пані Метелиця в народній фантазії була не лише суворою, але й справедливою!

💚  Ми говоримо: 

Казка братів Грімм "Пані Метелиця"  і разом з тим "Пані Метелиця" - народна казка.  Чому так? 

«Пані Метелицю» дійсно склав німецький народ, але записали й обробили казку німецькі вчені — брати Грімм.

💚  Читаємо казку "Пані Метелиця" за нашим підручником (стор. 34-37), або слухаємо і насолоджуємося!

💚  Значення деяких слів хочу вам пояснити.


Працювати за змістом казки "Пані Метелиця" ми будемо наступного уроку. Також проаналізуємо образи казки, поговоримо про добро, працелюбність та справедливість.

💚  Це цікаво та пізнавально!





Д/З:

-  життєвий і творчий шлях братів Грімм (за нашим підручником, стор. 29-33); 
-  зміст казки "Пані Метелиця", стор. 34-37;

УВАГА!!! А давайте пограємо з вами в простеньку гру "Так чи ні?"👇

-   ТЕСТ на уважність  САМЕ ТУТ! (тисніть)  

Гарного дня!💗     #Мирунамусім!






Завдання  на 6 жовтня 

Доброго ранку, діти!


Тема:  «Момотаро, або Хлопчик-Персик»Теми дружби, сміливості, зв’язку з природою в казці.


💥  Підручник  САМЕ ТУТ! (тисніть)


Дітки, кожен урок зарубіжної літератури - це маленьке відкриття, тому що ми маємо змогу подорожувати країнами світу, знайомитися з культурою та літературою інших народів. Минулого уроку ми завітали до дивовижної країни - Японії

Якими б високими не були будівлі в сучасній Японії, японці намагаються скрізь оберігати природу, цінують її неповторну красу. 

👌Камінь, що століттями пролежав біля озера й укрився мохом, викликає в японців роздуми про зв’язок минулого й сучасного. 


👌Дерево, що зацвітає щовесни, дає плоди, а потім засинає взимку, щоб знову прокинутися нової пори, навіює думки про вічний кругообіг.


👌Звичайна гілочка сосни або польова квітка можуть бути для японців привабливими. Нерідко в помешканнях японців у вазі стоїть якась маленька  рослинка, якою вони милуються.


👌Біля будинків у Японії, що так близько розташовані один біля одного, завжди знайдеться місце для квітів. 


👌Поблизу будинку імператора в центрі сучасного Токіо, де розташовані величезні офісні центри, вирили канал, де плавають качки й лебеді.


Отже, єдність із природою, яка властива японцям, стала основою всього японського фольклору

💦   Японська народна казка "Момотаро, або Хлопчик-Персик"


👉  Ця витончена народна оповідка надихає на пригоди, навчає мудрості та вказує на важливі життєві цінності: взаємодопомога, дружба, сміливість. 

Стислий сюжет казки

   👉  Жили собі дід та баба. Дітей у них не було. Одного разу дід пішов збирати хмиз у гори, а баба - прати білизну в річці. Дивиться - пливе великий персик.


   👉  Момотаро - головний герой казки. Це хлопчик, який народився з персика.


👉  Момотаро вирушає підкоряти Острів Чудовиськ. По дорозі знаходить друзів: собаку, фазана, мавпу. 


👉  Разом вони здолали злих чудовиськ і повернулися в рідне село з візком, повним скарбів.


👉  Ця історія розповідає про відвагу, дружбу та силу духу. Герой казки Момотаро доволі популярний у Японії. Його вважають взірцем для дітей — він добрий, сміливий, щиро любить своїх батьків і дбає про них.


💦   Назва казки

Момотаро - казкове ім'я на кшталт українського Котигорошко, утворене від японського момо - "персик" і Таро - популярне японське чоловіче ім'я. Чудесне народження хлопчика пов'язане з плодом персика, що плив річкою. І персик, і вода - це прояви вічної природи, яка здатна постійно оновлюватися і давати силу людям.

💦  Засоби національного колориту в казці

1.  Момотаро вирушає в далеку дорогу - підкоряти Острів Чудовиськ. Не випадково йдеться про Острів, адже й сама Японія - острівна країна. Тому шлях Момотаро обумовлений географічним положенням країни.

2.  Момотаро наділений неабиякою силою від природи. Природа допомагає йому стати дужчим і вищим. (Просяний корж - виготовляють із борошна проса та особливого сорту рису, а рис - це дар природи, який так люблять японці).

3.  У боротьбі з Чудовиськами юнакові допомагають собака, фазан і мавпа, які теж є представниками природного світу. Момотаро чудово розуміє мову звірів і птахів. Вони діють спільно, злагоджено, тому й перемагають страшних чудовиськ.  

💦  Японська лялька Момотаро 



💦  Український художник Віктор Гаркуша


Ілюстрація до казки "Момотаро"

💦  Пам'ятник Момотаро і його друзям


Місто Окаяма

Д/З:

-   зміст казки (за нашим підручником, стор. 22-27;)

-   поміркуйте (усно), у чому полягає секрет сили Момотаро;

-   ТЕСТ на самоперевірку САМЕ ТУТ! (тисніть)

Гарного дня!💗     #Мирунамусім!





Завдання  на 29 вересня 

Доброго ранку, діти!


Тема:  Японська народна казка. Національний колорит японських казок.


💥  Підручник  САМЕ ТУТ! (тисніть)


Друзі, щось сьогодні я налаштована помандрувати! Ну як, ви зі мною? Тоді - вперед!
Наразі - Японія! 
Чудова! Цікава! Прекрасна! 

 Країна, де сонце встає раніше, де найкоштовнішим скарбом є фольклор, у якому знайшло відображення поетичне бачення світу, здавна притаманне її мешканцям.     


       Японія...  Я почала згадувати, що знаю про цю країну. Набрала цілий список і сама здивувалася. Впевнена, що й ви це знаєте: Токіо, сакура, самурай, кімоно, чайна церемонія, суші...  

    А чому це "я" та "я"! Хочу, щоб спробували й ви! Зробите це в кінці нашого уроку!  👇


☝  Любов до природи – головна риса японців і важлива складова їхньої національної традиції. Японці люблять усе живе. Природа і людина в японській культурі – єдине ціле.


☝  Рис - традиційна страва японців. До нього особливо шанобливе ставлення, як до хліба.



☝  Хризантема - є національною квіткою японців.


☝  Весна - найулюбленіша пора року японців. 


☝  Японських дітей привчають до праці з дитинства.


☝  Дім у японській культурі має особливе значення й користується великою пошаною. У дім не можна заходити з поганими думками, а тим більше - з поганими вчинками.


Про Японію, дітки, можна говорити безкінечно (власне, як і про Індію). Але треба рухатися далі!


💥  Поговорімо про японські народні казки


Усі свої цінності японці намагалися передати через зміст творів, особливо дитячих казок. Тож які вони, японські казки? На уроці ми обов'язково розгадаємо секрети японської народної казки!




Казка в кожного народу — це своєрідне дзеркальце, в якому відображено його культуру і традиції.   Японські казки передусім вражають надзвичайною своєрідністю.

💜  Персонажі японських казок:  люди (хлопець і дівчина, чоловік і дружина, дід і баба, селянин, ремісник, рибалка, настоятель храму, вельможа), птахи та звірі (горобець, журавель, лисиця, анукі - єнотоподібний собака, черепаха, мавпа, жаба), божествачудовиська й перевертнідухи морів і гір.

💜  Сюжетом казки нерідко є боротьба бідного з багатим, людини з чудовиськами, злими духами і перевертнями.

💜  За тематикою казки можна поділити на героїчні, соціально-побутові, чарівні, казки про тварин.   У казках про звірів здебільшого розповідається, як тварини - звірі, риби та птахи - віддячують людині добром за добро.

💜  Окрема група казок про кару, що зазнали ті, хто вчинив комусь зло!😡

💜  Чимало персонажів японських казок часто опиняються в скруті, з якої кінець кінцем виходять переможцями.


👌  Підсумуймо!

Візьміть у ліву долоньку (вона ближче до серця) ті знання, які у вас є. У праву - ті знання, які отримали сьогодні. З’єднайте долоньки і покладіть їх до душі. І пам’ятайте, за добро - добром платять. Залишайтеся добрими, ніжними до самих себе і до всіх, хто вас оточує!


Д/З:

-   наш підручник, стор. 20-21;

УВАГА!!!   Дітки, настав ваш зірковий час!💫 
Країна - Японія! Покажіть свою обізнаність!

-   ТЕСТ на самоперевірку САМЕ ТУТ! (тисніть) 
Гарного дня!💗     #Мирунамусім!






Завдання  на 22 вересня 

Доброго ранку, діти!


Тема: Позакласне читання №1. «Панчатантра» - збірка давньоіндійських казок про тварин. Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах тварин негативних людських якостей.


💥  Підручник  САМЕ ТУТ! (тисніть)


💚  Дітки, сьогодні ми познайомимося з народною казкою «Фарбований шакал». Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку: "Будь собою, інші ролі зайняті!" Сподіваюся, що ця казка допоможе вам зрозуміти, чому не варто себе видавати  за когось іншого.


💚  Але для початку познайомимося з країною, яка подарувала нам казку "Фарбований шакал". Готові до мандрівки? Тоді вирушаємо в далеку Індію.


💚  Індію можна назвати "музеєм під відкритим небом": у країні тисячі прекрасних храмів, палаців, мавзолеїв, мечетей, фортів. 

Тадж-Махал 

Збудований за наказом імператора Шах-Джахана як мавзолей для своєї персидської дружини. Будівництво зайняло 22 роки. 

Храм Лотоса

Один з найдивовижніших храмів Індії, розташований у безпосередній близькості від Нью-Делі. Будівництво велося 8 років.


Печери Аджанти

Комплекс є низкою з 29 печер, висічених у скелях і з'єднаних широкою стежкою.

💚  Дітки, про Індію можна говорити безкінечно, але час рухатися далі! Повертаємося до казок!  

👉  Учені-дослідники встановили, що найпершими виникли казки про тварин. 

👉  Найвідомішою і доволі давньою збіркою казок про тварин є індійська книга – "Панчатантра". За легендою, книга була написана для двох синів могутнього індійського раджі: володар безкраїх земель і незчисленних коштовностей хотів, щоб юні принци навчилися життєвої мудрості. 

👉  Чутка про надзвичайний зміст цієї книги швидко поширилася по всій Індії та за її межами. За наказом перського царя (VІ ст.) його придворний лікар таємно вивіз з Індії "Панчатантру" разом із ще однією дивиною - шахами.

👉  Минув час, і книгу індійської мудрості стали перекладати різними мовами світу. Герої отримували нові імена, в події сюжету впліталися особливості національної культури, подробиці побуту, звичаїв і традицій народу, серед якого вона прижилася.

💚  Наразі ми знайомимося зі змістом чудової казки "Фарбований шакал". 

👉  Можна читати!!!






👉  А можна - слухати!!!


💚 Цікаво?! Отож-бо! Попрацюємо над змістом казки.


💥  Шакал - це алегоричний образ. Адже під образами тварин народ показує риси людей. Часто нам зустрічаються люди, які намагаються бути не тими, хто вони є насправді.



✅  Яким же був на початку казки шакал?

  Як шакал використав обставини зміни кольору своєї шерсті?

 Чим шакал довів мешканцям лісу, що він незвичайна тварина?

  За що він отримав страшну кару від лісових тварин?

  Чи співчуваєте ви шакалу? Чому?


☝ Робимо висновок!

Отож, казка "Фарбований шакал" вчить:
 
👆  ніколи не обманювати, бо все таємне і приховане завжди з'ясовується;
👆  не бути надміру гордим, бо через це легко можна втрапити в халепу;
👆  багато не вихвалятися і не обіцяти зробити те, чого не можеш. 

Д/З:

Увага!
-  ТЕСТ на самоперевірку  САМЕ ТУТ! (тисніть) ;

-  за бажанням! намалювати ілюстрацію до казки "Фарбований шакал" (якісне фото малюнка  скидаєте у вайбер-групу);

-  прочитати казку Івана Франка "Фарбований лис".
Гарного дня!💗     #Мирунамусім!




Завдання  на 15 вересня 

Доброго ранку, діти!


Тема: Казки народів світу: різновиди та ознаки.


💥  Підручник  САМЕ ТУТ! (тисніть)


Дуже давно, коли ще не було писемності, у людей виникала потреба розповісти про те, що вони побачили, пережили, відчули.

Фольклор — це усна народна творчість. 

Так називають усі твори, створені невідомими  авторами та які передавалися з покоління в покоління в усній формі. Виникли ці твори задовго до появи писемності. Люди придумували казки, міфи, легенди, пісні, прислів’я, але записати їх у книжку не могли, бо не знали літер і не вміли писати. Тому їх переказували та переспівували батьки дітям.


Сьогодні поговоримо про казку!

 💫 Казка – один з найдавніших, найулюбленіших, широко розповсюджених та живучих у народі жанрів фольклору. Кожен народ має свої казки. А  як же вони з’явились у людей?

💥  У стародавній африканській притчі розповідається: 

«Миша могла проникнути всюди. Вона бувала в палацах багатіїв і в оселях бідняків. Її маленькі блискучі очі стали свідками багатьох таємниць. Яким би надійним не було сховище, миша все одно туди проникала. І ось одного разу вона вирішила сплести собі казки з усього того, що бачила на своєму віку.

Кожну казку миша одягла в яскраву сукню – жовту чи рожеву, зелену чи синю. Так казки з’явилися в мишачій хатинці. Своїх дітей мишка не мала і тішилася своїми казочками сама. Одного разу отара овець проходила по тому полю, де була мишача хатка. Якась вівця вибила ногою двері мишачої хатки. Казки вибігли звідти та й розбіглися по всій землі».

💥  Казка як жанр фольклору

Казка є найулюбленішим фольклорним жанром як для дітей, так і для дорослих. Мало кого можуть залишити байдужим розповіді про неймовірні пригоди героїв казок, про фантастичні події та загадкові скарби. Окремі народні казки мають давнє коріння. 

✅  У всіх казок однакова будова!


✅  За змістом і художніми особливостями казки поділяють на три види!
 

👉  Розглянемо кожний вид детальніше!



💥  Запам'ятайте!

Персонажі казок постають у нашій уяві через зіставлення з іншими предметами чи явищами, які мають подібні властивості, ознаки. Можна сказати, що у взаємодії казкових персонажів перед нашими очима яскравіше і виразніше виявляються суто людські чесноти чи вади. Щоправда, розповідається про них не прямо, а опосередковано, за допомогою інакомовлення, або алегорії, (наприклад: лев - влада; черепаха - повільність; вовк - хижість). 

💥  Час відпочити! Нумо грати! Що за казка?







Я впевнена! Ви впоралися!

Д/З:

- підручник, стор. 13-17;
- запам'ятайте значення терміна "фольклор", "народна казка";

Увага!!!
ТЕСТ на самоперевірку САМЕ ТУТ! (тисніть)
Гарного дня!💗     #Мирунамусім!




Завдання  на 8 вересня 

Доброго ранку, діти!


Вітаю вас, мої дорослі діти! Розумні, виховані, дружні, толерантні, працелюбні! Маю величезну надію, що ВИ - саме такі!!! 

Рада нашому знайомству!!! Вірю, що робота ваша буде плідною! Разом - до нашої спільної Перемоги!


Віримо у свої сили та, звісно, в ЗСУ!


Тема: Роль книжки у третьому тисячолітті. Види читання в цифрову епоху. Паперові та електронні книжки. 

💥  Підручник, який у п'ятому класі подарує нам радість спілкування,   САМЕ ТУТ! (тисніть)


Отже, до роботи!!!

👉  Діти, розпочати урок хочу з притчі.

   Власник одного підприємства приготував для своїх службовців подарунки на Різдво. Можна було вибрати Біблію або 10 доларів. Перший працівник сказав, що Біблія, звичайно ж, хороша книга, але йому, аби гідно відсвяткувати Різдво, більше знадобляться гроші. Слідом за ним й інші вибрали гроші. 

І тільки останній співробітник узяв книгу. 

— Я, — каже, — давно хочу придбати Біблію!        

— Я дуже радий, — сказав власник підприємства. — Беріть, читайте, тільки не згубіть закладку! 

Чоловік дбайливо відкрив Біблію й дістав закладку — 100 доларів. Усі айкнули й дуже пошкодували про свій вибір, але було вже пізно.

      Хто шукає тільки тілесної їжі, може втратити духовне, а хто шукає духовне, придбає й матеріальне!


👉  Усі ви з раннього дитинства знаєте, що таке книжка. Думаю, вам подобалося гортати її яскраві сторінки, розглядати ілюстрації та вдивлятися в дивні чорні позначки — літери. Вас зачаровували події, а також герої та героїні, про яких читали вам дорослі. І ви хотіли якнайшвидше навчитися складати букви у слова і читати!
Ура!!! Тепер ви самі можете читати й поринати разом із героями книг у цікавий, чарівний, часом небезпечний світ.

👉  "Зарубіжна література" - новий навчальний предмет.

  
Цьогоріч ви починаєте вивчати новий предмет - "Зарубіжна література". На уроках української літератури ви ознайомитеся з творами українських письменників і письменниць. А на уроках зарубіжної літератури читатимете твори авторів, які жили чи живуть за межами нашої країни та представляють культуру інших народів.


👉  Паперові та електронні книжки

Сучасний світ користується переважно паперовими й електронними носіями інформації. Так само зарубіжну літературу ми з вами вивчатимемо з паперових та електронних носіїв.



👉  Умберто Еко говорив: "Люди ніколи не перестануть читати літературні твори, оскільки саме в них ми шукаємо формулу, здатну надати сенс нашому існуванню".


👉  Це цікаво та пізнавально!

✅  Найменша у світі книга "Кобзар" Тараса Григоровича Шевченка. Площа цієї мікромініатюрної книги - 0,6 кв. мм, це майже у 19 разів менше від найменшої японської книги.


✅   У книзі 12 сторінок, на кожній 8 віршованих рядків. Дві сторінки з ілюстраціями: портрет Шевченка і копія малюнка "Батьківська хата". Зшито книгу павутинкою, а обкладинка виготовлена з пелюстки безсмертника. Сторінки настільки тонкі, що перегортати їх можна лише кінчиком загостреної людської волосинки.

✅  Створена книжка українським майстром мікромініатюр Миколою Сядристим

👉  Підсумуймо! 


Тож, читаймо і будьмо розумними!!!

Д/З:
- опрацюйте теоретичний матеріал за нашим підручником (стор. 7-12);
- запам'ятайте, що означає термін "зарубіжна література".

Гарного дня!💗     #Мирунамусім!





Комментариев нет:

Отправить комментарий